Aad Hofman (1944 - 2023)

De stijl van Aad Hofman (1944) is magisch realistisch

Aad Hofman is in zekere zin autodidact. Hij is pas rond z’n 26e begonnen met schilderen. In zijn jonge werkzame leven werkte Aad Hofman als etaleur en mode-verkoper. Dit begon op den duur te vervelen.  Hij besloot de Vrije Academie in den Haag te volgen. Hier leerde hij echter dat hij schilder wilde zijn, niet hoe hij moest schilderen. Hij heeft zichzelf de schilderkunst in de praktijk eigen gemaakt. Sinds 1973 is Aad Hofman aan galerie Mokum verbonden.

Vroeger schilderde Hofman vooral behoorlijk vervallen huizen, bouwvallen met hun verveloze ramen en deuren. De onderwerpen die Aad Hofman de laatste tijd vooral schilderde waren vaak “dood materiaal”. Oud hout, droogbloemen, een verdroogd Hortensia blad, een roestig blikje etc.  Deze materialen wist Aad Hofman op treffende wijze te componeren tot een stilleven.  Dor en dood materiaal kon in de ogen van  Aad Hofman zo mooi verstild zijn. Vooral de roestkleuren sprakem hem zeer tot de verbeelding. Aad Hofman vond het erg mooi om de schoonheid van dingen te tonen die zonder enige waarde zijn en die door de mens in de steek zijn gelaten. Vooral dingen die door de tijd en de natuur hun oorspronkelijk uiterlijk hebben verloren zijn een grote inspiratiebron geweest voor Aad Hofman

 

Op veel schilderijen komen een spijker of afgebladderd verf voor… het wekt vaak de suggestie op dat het echt is.

Aad Hofman was in staat zijn stillevens zo sprankelend te verbeelden dat naast de stilte, het sacrale, ook het leven, de vitaliteit, kan worden ervaren.In zijn recentere werk heeft Hofman het aantal elementen in de voorstelling verminderd en speelt de achtergrond meer mee. De eenvoud in de compositie en de donkere achtergrond die een deel van het vlak opvult, brengen rust in de voorstelling. De schilderijen zijn in de loop der jaren kleiner geworden, intiemer.

Aad Hofman overleed in 2023

Alt title
1