Henk Helmantel

Henk Helmantel is de middelste van vijf kinderen en groeide op als kind van een echtpaar dat een eigen kwekerij had. Mede hierdoor voelt Henk Helmantel een sterke verbondenheid met de land- en tuinbouw. Groente en fruit vormen een inspiratiebron voor de stillevens van Henk Helmantel. Het christendom speelt ook een belangrijke rol binnen de familie Helmantel.

Bekijk onze Henk Helmantel giclées

Alt title

De Stijl van Henk Helmantel

Wie over het werk van Gronings kunstenaar Henk Helmantel leest, of iemand anders over zijn werk hoort spreken krijgt vaak te horen: “Realisme” en… “tot in het kleinste detail geschilderd”. Veel mensen hoor je zeggen: het zijn net foto’s.

 

Beleving van detail

Wie het voorrecht heeft gehad om het werk van Helmantel in het echt te mogen zien zou wellicht teleurgesteld zijn over het gebrek aan detail. Wat Henk Helmantel op zijn schilderijen doet met, soms, zeer groffe penseelstreken is zeer bijzonder te noemen.

Wat hij op zijn schilderijen doet is door middel van een samenspel van lijnen, contrasten, kleuren en licht een wereld tevoorschijn brengen die we niet alleen kunnen zien, maar ook als echt kunnen ervaren. Klik hier om de giclee's van Henk Helmantel te bekijken.

Stillevens en kerkinterieurs van Henk Helmantel

Helmantel schildert vooral stillevens en kerkinterieurs. In z’n stillevens zijn vaak verschillende voorwerpen en etenswaren uitgestald op een tafel die als een horizontale lijn door het doek loopt. Zij zijn zo neergezet dat er een evenwichtige compospositie van vormen en kleuren ontstaat, terwijl helder licht van rechts valt.

De voorwerpen op het stilleven zijn merendeels oud, gebruikt en soms bijna versleten. Ondanks het gehavende uiterlijk van de dingen vormt het stilleven een beeld dat schoonheid, rust en evenwicht uitstraalt.

Helmantel maakt in zijn schilderijen regelmatig gebruik van eenvoudige gebruiksvoorwerpen, een doek, een mes, een houten nap. In tegenstelling tot de stillevensschilders uit De Gouden Eeuw beschikt Henk Helmantel over een eindeloze variatie aan kleuren. Helmantel schildert voorwerpen veelal oude voorwerpen.

Zo nu en dan gebruikt hij iets hedendaags, wat een goede aanvulling kan zijn op het geheel.

Bestel 'Kerk van Bozum' als giclée

De zintuiglijke wereld in zijn werk

Wie oog in oog staat met een stilleven of kerkinterieur van Helmantel wordt deelgenoot van de wereld van de schilder. Dat gebeurt door de interactie met de voorwerpen die hij gebruikt, en zorgvuldig voor ons heeft uitgestald. We voelen de warmte, het gewicht, we ruiken het zelfs. Zo wordt een stilleven van Helmantel geen optische illusie, maar eerder een synthetische ervaring.

 

Licht als grote drager van zijn schilderijen

Licht is erg belangrijk voor Henk Helmantel. Henk Helmantel is een lichtvirtuoos, daglicht is uiterst belangrijk. Het licht is het leven op zijn schilderijen. De werking van licht en de juiste lichtinval is erg belangrijk in de stillevens van Henk Helmantel. Licht uit het noorden heeft voor een schilder een bijzondere kwaliteit.

Hiervan wordt door Henk Helmantel optimaal gebruik gemaakt. Vaak zie je in een schilderij de weerkaatsing van het licht uit het raam van het atelier.

Helmantel als lichtvirtuoos

Dankzij het koele noorderlicht dat van rechts over de voorwerpen strijkt, glanzen voorwerpen op precies de juiste plekken en krijgen ze de goede vorm. Het licht wat door de noordzijde van zijn atelier naar binnen valt brengt een spel van licht en schaduw teweeg op ieder object. Maar ook tussen de objecten onderling.

Maar het doet veel meer dan contrast aanbrengen. Zijn spel met licht geeft Helmantel de gelegenheid om de mensen iets te laten ervaren van het innerlijke leven van zijn onderwerpen, hun stille aanwezigheid en de subtiele emotie die in alledaagse gebaren schuilt.

Een klant aan het woord

"Ontzettend blij met mijn Giclée van Zus Enzo Kunst. Mooie winkel met veel Giclées en vriendelijk geholpen door de eigenaar."

- J. Bakker

Compositie: De architectuur van zijn stillevens

De schoonheid van de alledaagse voorwerpen wordt mooi verbeeld door Henk Helmantel. Of het nu gaat om glas, groenten, een pot, doos of fruit. Henk Helmantel is een meester in het bouwen van de juiste compositie. Hij creëert een subtiel samenspel dat elk schilderij spannend en evenwichtig maakt.

Wat Helmantel op zijn schilderijen doet is door middel van een samenspel van lijnen, contrasten, kleuren en licht een wereld tevoorschijn brengen die we niet alleen kunnen zien maar ook als kunnen ervaren. Als je goed kijkt naar de schilderijen van Henk Helmantel zie je de schilder terug in de reflectie van de flessen die hij schildert.

De wereld van objecten

Henk Helmantel schildert de interieurs of stillevens niet exact zoals ze zijn, hij voegt er ook iets aan toe. Door bij een object te plaatsen in de context van andere objecten. Ook het contrast tussen de aard van de voorwerpen is erg belangrijk. Sommige objecten zijn eetbaar, andere niet. Sommige breekbaar, kostbaar, goedkoop, andere juist robuust.

Een ander zeer belangrijk aspect is het licht… het valt door het raam aan de noordzijde van Helmantel’s atelier naar binnen en brengt een spel van licht en schaduw teweeg op ieder object. In de wereld van Helmantel is licht het allerbelangrijkste, het brengt contrast aan tussen de objecten en het geeft Helmantel de gelegenheid om mensen iets te laten ervaren van de materialen waarmee de objecten zijn gemaakt.

De kracht van eenvoud

Het mooie van het maken van een stilleven is dingen naar eigen inzicht kiezen, de dingen rangschikken zodat de zogenaamde levenloze dingen tot leven komen, aldus Helmantel.

Bij sommige schilderijen wil Helmantel eenvoud nastreven, maar dit wil niet zeggen dat eenvoud altijd eenvoudig is om te schilderen. Helmantel houdt ervan om dingen die niet van waarde zijn in het licht te zetten, bijvoorbeeld een oude kartonnen doos, een rolletje papier, een oud kleed.

Zo heb je bijvoorbeeld een grote verscheidenheid in fruit of producten van het land. Uien, peren etc. Door de producten op een bepaalde manier in het licht te zetten lukt het om ze boven zichzelf uit te laten stijgen.

Postuum eren van dode dieren

Museum Helmantel staat midden in een door bomen en natuur omgeven plek waar het rustig is en waar veel dieren huizen. Met enige regelmaat is het voorgekomen dat Helmantel dode dieren heeft geschilderd. Vooral in de tijd toen zijn kinderen klein waren gebeurde het vaak dat er dode dieren, nestjes e.a. naar Henk Helmantel werden meegebracht.

Als het dode dier er nog gaaf uitzag werd het dier vereeuwigd door de kunstenaar. Ze kregen een eerbetoon in de vorm van een schets of schilderij. 

Enkele beroemde voorbeelden hiervan zijn: het egeltje, het muisje, het puttertje en het goudhaantje

Hoe het allemaal begon

Al heel vroeg blijkt het grote talent van Henk Helmantel zich te openbaren. Op de lagere school blinkt Henk uit in tekenen en wie naar Henk Helmantels eerste stillevens kijkt , ziet dat Helmantel zelfs met kleurpotlood al laat zien hoe belangrijk compositie voor hem is. Dit blijkt al een voorbode te zijn hoe hij later zal werken met licht en schaduw.

In de begin jaren 60 verdiende Henk Helmantel een zakcentje bij door het schilderen van oude Groningse boerderijen. Vaak in opdracht van de eigenaar.

Regelmatig gebeurde het in die tijd dat deze oude boerderijen werden afgebroken. Op deze manier werd hun bezit toch nog vereeuwigd en verdiende Helmantel geld voor nieuw verf en andere schildersbenodigdheden. Daarna volgde zijn opleiding aan de Academie Minerva.

Academie Minerva Groningen

Van 1961 tot 1965 bezocht Helmantel de kunstacademie Minerva in Groningen. Hij kwam hier in meer dan één opzicht in een volstrekt andere wereld terecht. De wijze waarop in het gezin Helmantel het geloof in praktijk werd gebracht, de wekelijkse kerkgang en het gereformeerde leven als geheel hadden hem niet, als zovele leeftijdgenoten, van het geloof vervreemd. Het waren belangrijke factoren geweest in Helmantel zijn eigen groei naar de aanvaarding van het christelijk geloof.

Dit geloof nu werd van alle kanten aan de academie als overbodig en verjaard verklaard.

 

Groningse boerderij (1963)

Op de academie leert hij veel van zijn docenten Diederik Kraaijpoel en Evert Musch. Na zijn diensttijd kan Henk in 1967 eindelijk aan de slag als kunstschilder. Hij is vastberaden en vastbesloten om van zijn kunst te kunnen leven.

Zijn vroege werken ogen impressionistisch, Helmantel heeft groot respect voor deze kunststroming. Toch gaat hij uiteindelijk de kant op van het realisme.

Een meesterwerk in huis?

Laat je inspireren door de realistische en doordachte kunst van Henk Helmantel. Wij bieden hoogwaardige giclées aan die perfect de authenticiteit van het originele werk behouden.

Bekijk alle giclées
Waarom een giclée van Zus Enzo Kunst?
  • Hoogwaardige afdrukken met certificaat
  • Scherpe details en kleurechtheid
  • Duurzame materialen voor een lange levensduur
Lees meer over giclées

Museum Helmantel

Het museum opende zijn deuren in 1985. Het bevindt zich in het schuurgedeelte van De Weem. Dit is een volledig gerenoveerde pastorie, waarvan het hoge voorhuis uit de Middeleeuwen dateert, uit de 13e eeuw, evenals de naast gelegen Andreaskerk.

Het tussenhuis en de boerenschuur, dateren uit latere tijd, maar het geheel was in de 18e eeuw klaar. Ieder jaar vindt in het expositiegedeelte (de schuur) een tentoonstelling plaats, veelal met het werk van Henk Helmantel, maar ook regelmatig met werk van andere kunstenaars, vaak rond een bepaald thema.

Klaar om uw collectie uit te breiden?

Bij Zus Enzo Kunst verkopen we niet zomaar giclées. We bieden een stukje verbeelding, humor en vakmanschap. Vind vandaag nog uw favoriete kunstwerk van Henk Helmantel.

Bekijk onze Henk Helmantel collectie

Veel gestelde vragen

Giclées zijn hoogwaardige kunstreproducties die het gevoel en de uitstraling van een origineel schilderij perfect overbrengen, een mooi en betaalbaar alternatief. De Giclées, meestal in een beperkte oplage worden gemaakt op canvas, fine art paper of watercolour paper. Door het gebruik van kleurechte pigmenten behoudt de hoogwaardige kunstreproductie zijn kleur. Iedere Giclée wordt geleverd met een gesigneerd certificaat van echtheid. Het zijn kwaliteitsreproducties van voornamelijk Nederlandse kunstenaars, die zowel artistiek als technisch tot de top behoren.

De meeste giclées worden tegenwoordig op canvas geleverd. Er zijn enkele schilderijen die beter tot z'n recht komen op Fine Art Paper, dit zijn vaak de iets kleinere schilderijen. 

De kunstenaar geeft volledig toestemming voor het maken van giclées. Met de kunstenaar wordt een limiet afgesproken. 

De eerste afdruk van de nieuwe Giclée wordt aan de kunstenaar voorgelegd, die op zijn beurt de Giclée met het origineel vergelijkt. Als hij akkoord is wordt het definitieve formaat en de oplage afgesproken.

Vervolgens signeert de kunstenaar certificaten. Deze handtekening geeft aan dat hij de Giclée heeft goedgekeurd. Hij controleert daarmee tevens de oplage door net zoveel certificaten te ondertekenen als de oplage groot is. Voor de oplage geldt echt op = op. Een volgende oplage of uitbreiding zal er dus niet komen. Iedere Giclée is voorzien van een gesigneerd certificaat met daarop het nummer uit de oplage. 
 

Wanneer u een giclée aanklikt in de webshop staan er rechtsonder de titel van de giclée enkele mogelijkheden. 

Bijvoorbeeld: 

Ingelijst met lijst naar keuze

Opgerold in koker

Aanbrengen van vernislaag

Opgespannen op spieraam

Dit zijn een soort geheugensteuntjes voor het bestelproces. U kunt hier bij de bestelling van de giclee een keuze uit maken

1